1Kedai Mudah

1Kedai Mudah
Pakatan Bersama Mudah.My

Tuesday 9 August 2016

POKEMON ADALAH SEJENIS KONSPIRASI

 
 
Apa itu Pokémon?
Pokémon berasal dari 2 kata Jepun iaitu, "Poketto" dan "Monsut", yang lebih di kenal dengan Pocket Monster. Di dalam kepercayaan Paganisme, terdapat 4 unsur utama iaitu bumi, angin, air dan api, yang semuanya itu ditemui dalam Pokémon. Senada dengan itu, seorang ahli falsafah bernama C.G. Jung mengatakan bahawa tenaga ilmu sihir dan ilmu-ilmu evolusi serta tenaga-tenaga diatas dapat membuat seseorang mencapai pencerahan spiritual dan kejayaan.
 
Sebuah Blog begitu jelas menjelaskan figur dari tiap watak dari filem Pokémon yang jelas-jelas mengajarkan nilai-nilah hidup yang buruk, seperti hedonisme, hipnotis, kekuatan fikiran, individualisme, kekuatan setan, dan masih banyak lagi. (Ini sumbernya).
 
 
Pendapat paling ekstrim datang dari seorang pengkaji dari Amerika yang bernama Rick Wiles, yang mengatakan bahawa permainan ini berbahaya untuk tahap kerohanian. Ia mengatkan bahawa "Saya percaya hal ini adalah magnet dari kekuatan iblis. Semua watak-watak dalam Pokémon Go seperti Iblis di dunia nyata. "Sementara itu, gereja-gereja Inggeris dan Amerika pun telah didorong bahawa permainan ini akan menimbulkan bahaya yang lebih serius lagi.

Di dunia maya juga beredar perbualan antra pembuat karakter Pokémon, iaitu Satoshi Tajiri dengan majalah TIME. Secara ringkasnya, pencipta Permainan tersebut mengakut bahawa permainannya adalah permainan berunsurkan sesuatu yang melalaikan, merugikan masa dan mengajarkan seseorang untuk memberontak.
 
Secara umumnya bagi kita umat Islam, ianya tidak mendatangkan faedah, melalaikan, lagho dan cenderungkan merugikan masa yang amat berharga.
 
Sumber http://catatanakhirzaman.com/
Kredit khas untuk:  http://detikislam.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment