1Kedai Mudah

1Kedai Mudah
Pakatan Bersama Mudah.My

Tuesday 29 November 2016

MATEMATIK: 100 - 90 = 190. BETUL KE JAWAPAN NI ?

Betulkah jawapan nye adalah 190. Jangan salah sangka kerana ianya bukan perkiraan hukum pernomboran manusia !

Soalan di atas bukan merupakan kiratolak matematik yang benar menurut perhitungan manusia. Tapi ianya adalah hitungan matematik yang maha kaya dan maha pemurah - Allah Subahanahu Wa Ta'ala... Subhanallah...
Segala puji bagi Allah yang memiliki segala ilmu, manusia hanya di berikan sedikit ilmu Allah supaya kita mampu berfikir.
Begini perhitungan matematik sedekahnya :
100 - 10 = 190
Kita memiliki wang RM100, yang RM10 di sedekahkan, bererti wang kita tinggal RM90.
Tapi Allah Subhanahu wa ta'ala memberi kita ganjaran sedekah 10 X ganda dari yang kita sedekahkan tadi, bererti ganjaran dari Allah Subhanahu wa ta'ala adalah 10 x 10 = 100. Wang kita yang masih ada adalah RM90 di tambah hasil ganjaran dari Allah Subhanahu wa ta'ala 100, total wang kita menjadi RM190.

Subhanallah... wang kita tidak berkurang tapi malah bertambah, begitulah janji Allah Subhanahu wa ta'ala seperti dalam FirmanNya :  


مَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

"Barangsiapa membawa amal yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan)."

(QS Al-An'am Ayat 160)

Perhitungan matematik di atas masih terlalu kecil, masih ada perhitungan yang lebih dahsyat lagi menurut Firman Allah Subhanahu wa ta'ala :


مَّثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَٰلَهُمْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنۢبُلَةٍ مِّا۟ئَةُ حَبَّةٍ ۗ وَٱللَّهُ يُضَٰعِفُ لِمَن يَشَآءُ ۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٌ

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui."
(QS Al-Baqarah Ayat 261)

Jadi sedekah kita akan dilipat gandakan oleh Allah Subhanahu wa ta'ala menjadi 700 X. Subhanallah... Maha Suci Allah dengan segala firmanNya...

قَالُوا۟ سُبْحَٰنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ

"Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana".
(QS Al-Baqarah Ayat 32)


Petikan dari http://kisahislammasakini.blogspot.my

No comments:

Post a Comment