1Kedai Mudah

1Kedai Mudah
Pakatan Bersama Mudah.My

Thursday 17 November 2016

7 SEBAB KENAPA PELAJAR GRED 'C' RAMAI JADI MANUSIA BERJAYA.


Jangan salah anggap andai kata anak anda kurang berjaya dalam pelajaran kerana ada 7 sebab yang anda perlu fikirkan.



1. Mereka faham apa yang mereka inginkan 

Pelajar "C" tidak menghabiskan banyak masa untuk kelas yang tidak penting.

Jika anda hendak menjadi seorang juruteknik, sudah jelas yang anda tidak perlu menulis karanngan yang panjang tentang budaya dan percutian anda.

Mereka berhenti mengambil kelas yang diperlukan dan lebih fokus pada pekerjaan yang berkaitan dengan subjek yang dapat membantu mereka ketika kerja.

"The only way to succeed, is to love what you do. Keep looking, don't settle" - Steve Jobs

2. Mereka mendapat pengalaman lebih awal.

Kebanyakan pelajar "C" mula bekerja lebih awal berbanding rakan sebaya yang lain, yang mana gred mereka rendah disebabkan mereka terpaksa ponteng kelas untuk mencari rezeki. Dalam masa yang sama, mereka mendapat pengalaman yang tidak ternilai harganya.

3. Mereka bina rangkaian.




Ketika pelajar "A" sibuk belajar, pelajar "C" berkomunikasi dengan ramai orang setiap hari. Dalam kehidupan sebenar, mengenali orang yang berkedudukan tinggi serta berkebolehan dalam komunikasi akan memberi kesan yang besar dalam kerjaya.

4. Mereka tahu menghayati hidup.

Baik ketika di kolej mahupun kerja, orang yang bahagia lebih berjaya. Mereka lebih mudah didekati dan dapat menceriakan keadaan, dan itulah salah satu kemahiran yang ketua anda mahukan.

5. Mereka mempunyai penyelesaian paling mudah.

Antara kata-kata Bill Gates yang terkenal, "I will always choose a lazy person to do a hard job. Because he will find an easy way to do it".

6. Mereka mengejar impian.

Kebanyakan kisah kejayaan datang daripada perasaan suka akan apa yang mereka lakukan. Apabila anda masuk ke kolej, anda sangat muda dan boleh jadi anda tidak memahami apa yang sebenarnya yang anda inginkan.



Sebagai contoh, Elizabeth Holmes, yang keluar dari Stanford hanya untuk mengejar cita-citanya. Kini, dia jutawan wanita termuda yang membuat perubahan besar dalam perubatan.

7. Mereka faham apa itu kesusahan.

Kejayaan memerlukan kebijaksanaan dari segi emosi, ketabahan, keinginan dan yang paling penting, kemampuan untuk mengatasi kegagalan.

Dalam bisnes ataupun kehidupan, anda akan ada saat jatuh dan bangun walau apa pun gred anda. Pelajar "C" akan lebih berjaya kerana mereka tahu apa itu kepayahan, bermula dengan lulus peperiksaan dan berakhir dengan mencari wang untuk memulakan bisnes.



Kredit motivasi ini dari: Tranungkite.net

No comments:

Post a Comment